Testing a model-based approach for planning and regional coordination of hospital service group offerings: A model project in the East Saxony healthcare clusterErprobung eines modellbasierten Ansatzes für die Planung und regionale Abstimmung von Leistungsgruppenangeboten im Krankenhaus: Ein Modellprojekt im Versorgungscluster Ostsachsen
Gesundheitswesen
DOI: 10.1055/a-2771-8616
The hospital reform passed in 2024 will lead to regional and nationwide changes
in the German hospital landscape. A joint project to examine the effects of the
hospital reform on health care structures in the East Saxony region was
initiated by the Center for Evidence-Based Health Care (ZEGV) at Dresden
University Hospital, the regional health care coordinators of the four districts
in the East Saxony care cluster and the city of Dresden, a statutory health
insurance provider (AOK PLUS), and other regional stakeholders. In addition, the
aim was to promote cooperation between the stakeholders for the purpose of
future regionally coordinated planning for inpatient care. The project involved
the application and validation of a model displaying a hospital’s relevance for
stationary care provision (care relevance model), which was developed in
cooperation with the GKV-Spitzenverband (National Association of Statutory
Health Insurance Funds) and is based on the performance data of German hospitals
in accordance with § 21 KHEntgG (Hospital Remuneration Act). Thirty of the 36
hospital locations in the project region agreed to participate in the project.
Both in a questionnaire-based self-assessment provided by the clinics and during
a joint cluster conference, the tension between the need for cooperation and
individual interests became clear. At this point, the care relevance model
developed can scientifically support the dialogue between the stakeholders and
thus support inpatient planning.Im Zuge der im Jahr 2024 verabschiedeten Krankenhausreform wird es zu regionalen
und deutschlandweiten Veränderungen der Krankenhauslandschaft kommen. Vor diesem
Hintergrund wurde ein gemeinsames Projekt des Zentrums für Evidenzbasierte
Gesundheitsversorgung (ZEGV) der Hochschulmedizin Dresden mit den
Regionalkoordinator:innen für Gesundheit der vier Landkreise im
Versorgungscluster Ostsachsen und der Stadt Dresden, der AOK PLUS und weiteren
regionalen Akteuren initiiert, um die Auswirkungen der Krankenhausreform auf die
Versorgungsstrukturen in der Region Ostsachsen zu untersuchen. Zudem sollte die
Kooperation zwischen den Akteuren zum Zweck einer zukünftigen regional
abgestimmten Planung für die stationäre Versorgung gefördert werden. Im Projekt
erfolgte die Anwendung und Validierung eines Versorgungsrelevanzmodells, welches
in Kooperation mit dem GKV-Spitzenverband entwickelt wurde und auf den
Leistungsdaten deutscher Krankenhäuser nach § 21 KHEntgG basiert. Dreißig von 36
Krankenhausstandorten in der Projektregion konnten für eine Teilnahme am Projekt
gewonnen werden. Sowohl in einer fragebogengestützten Selbstauskunft der
Kliniken als auch im Rahmen der zusammenführenden Clusterkonferenz wurde das
Spannungsfeld zwischen Kooperationsnotwendigkeiten und Partikularinteressen
deutlich. An dieser Stelle kann das entwickelte Versorgungsrelevanzmodell den
Dialog zwischen den Akteuren wissenschaftlich begleiten und so die stationäre
Planung unterstützen.
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